Sade ja punainen maa

Valitettavasti en itse sattunut olemaan paikalla, mutta kiitos Radio YLE Ykkösen, sain kuulla suorana lähetyksenä Helsingin Juhlaviikkoihin kuuluvan Huvila-teltassa järjestetyn konsertin, jossa sai kantaesityksensä Eero Hämeenniemen uusi teos Sade ja punainen maa. Säästääkseni itseäni turhalta selittelemiseltä, tässä kopioitu ohjelmateksti Ylen nettisivuilta:

Torstaina 28.8.2008 klo 19.03-21.40

Torstai-illan suorassa konserttiradioinnissa kuullaan uutta musiikkia Eero Hämeenniemeltä. Huvila-teltan konsertti tarjoaa vahvoja elämyksiä eteläintialaisen klassisen eli karnaattisen musiikin sekä eurooppalaisen ja intialaisen taidemusiikin kohtaamisten parissa.

Ennakkoluuloton suomalainen uuden musiikin kärkiorkesteri kohtaa eteläintialaisen karnaattisen musiikin merkittävimpiä taiteilijoita. Suorassa lähetyksessä Huvila-teltasta kuullaan kantaesityksenä Eero Hämeenniemen uusi teos Sade ja punainen maa. Laulusolistina esiintyy eteläintialaisen karnaattisen musiikin tämän hetken tärkein edustaja Bombay Jayashri Ramnath. Orkesterina on John Storgårdsin johtama Avanti! vahvistettuna intialaisilla lyömäsoittajilla. Sade ja punainen maa on musiikkia, joka puhuttelee niin intialaista kuin eurooppalaistakin kuulijaa. Sävellyksen perustana on viisi ikivanhaa tamilinkielistä rakkausrunoa. Konsertin alkupuolella Jayashri soittajineen esittää eteläintialaista karnaattista musiikkia.

Bombay Jayashri, laulu
Pungulam Subramaniam, mridangam-rumpu
Dr. S. Karthick, ghatam-saviruukku
Minna Pensola, viulu
Heikki Nikula, bassoklarinetti
Avanti!
John Storgårds, musiikin johto

Eero Hämeenniemi tunnetaan yhtenä Korvat auki -sukupolven keskeisistä säveltäjistä Magnus Lindbergin, Jouni Kaipaisen, Esa-Pekka Salosen, Kaija Saariahon ja muiden vastaavien aikalaisten muassa, mutta siinä missä edellä mainitut ovat sävelkielissään tiukasti kytköksissä länsimaisen taidemusiikin modernismiin ja sitä edeltäneeseen ja seuranneeseen tradition jatkumoon, on Eero valinnut toisin. Hän on mennyt sinne, minne jo The Beatles meni 1960-luvulla, sinne, minkä kanssa länsimainen populaarikulttuuri on muutenkin flirttaillut aik’ajoin enemmän tai vähemmän, sinne, mikä on toiminut kriisiterapiana järjestelmällisyyden, yltäkylläisyyden, kiireen, rationaalisen ajattelun ja tappavien rutiinien uuvuttamalle länsimaiselle ihmiselle – Intiaan.

On todettava, että Eero Hämeenniemi ei ole mikään Intiassa kaikki on niinku tosi erilaista ja tosi siis niinku tiätsä ihanaa niinku -hörhö, vaan hän on syvällisesti tutustunut erityisesti eteläintialaiseen kulttuuriin opiskellen sekä kieltä että paikallista musiikkia ja siihen linkittyvää kulttuuria. Lisäksi hän on elänyt maassa pitkiä jaksoja tehden yhteistyötä paikallisten muusikoiden kanssa. Hämeenniemen suhde Intiaan ei ole kritiikittömän palvova, mutta ei myöskään länsimaisen itsetyytyväisen omahyväisyyden kyllästämä. Vuosien varrella kuultujen kommenttien ja luettujen artikkeleiden perusteella hän on kyennyt muodostamaan suhteellisen objektiivisen kuvan tuon nousevan jättivaltion olemuksesta.

Nyt on aika mennä konsertin antiin (Hämeenniemen Sade ja punainen maa -teoksen osalta, sillä ennen väliaikaa ollutta intialaisten muusikoiden omaa esitystä en kuullut kuin pari viimeistä minuuttia); miltä se musiikki vaikutti?

Kappaleen alkupuolta kuunnellessa tuli mieleen joitain ajatuksia säveltäjän mahdollisesta identiteettikriisistä ja siitä, kuinka Hämeenniemen suomalaiset kolleegat alkavat armottoman selkäänpuukotuksen ja suunnittelevat miehen lynkkaamista ”Aatteen pettämiseen”. Musiikin edetessä oli pakko antautua sen edessä, että musiikki oli sekä viihdyttävää että ajoittaisista eloisistakin hetkistä huolimatta lähinnä – mieltä rauhoittavaa. Voiko länsimaisena nykysäveltäjänä esiintyvä ihminen tehdä suurempaa isänmurhaa, kuin säveltää viihdyttävää ja rauhoittavaa musiikkia?

Välillä tuntui, kuin intialaisten muusikoiden olisi ollut hieman hankalaa sopeutua seuraamaan sekä kapellimestaria että koko sitä systeemiä, mistä länsimainen iso sinfoniaorkesteri koostuu. Vastaavasti suomalaiset muusikot tuntuivat alussa olevan kuin studiomuusikot Bollywood-elokuvan äänityssessioissa, mutta laulusarjan edetessä epäilevät ajatukset häipyivät, ja huomasin kuuntelevani musiikkia siten, kuin länsimaiseksi taidemusiikiksi luokiteltavaa musiikkia harvemmin kuuntelen; vailla tarvetta analysoida mitään.

Minusta Hämeenniemen sävellys on ”vain” musiikkia; se ei ole viihdettä, ei länsimaista taidemusiikkia, eikä ihan intialaistakaan musiikkia. Mikä ilahduttavinta, se ei ole myöskään cross overia, vaan se on puhdasta musiikkia; hetkessä soivaa ja sen jälkeen olemattomuuteen katoavaa auditiivista todellisuutta. Vai oliko se sittenkin unta?

Bombay Jayashin laulu oli pakottomasti lumoavaa; ei dominoivaa, mutta kuitenkin kokonaisuuden keskiössä virtaavaa iätöntä ja ajatonta Ihmisen Ääntä. Tämä seuraava ajatus voi olla ehkä hieman kerettiläinen, mutta hyvin usein intialaisia laulajia kuunnellessa tulee mieleen, kuinka Robert Plantin äänenkäyttö ja fraseeraus on usein hämmästyttävän lähellä intialaisia ihanteita – ainakin joissakin Led Zeppelinin ja Plantin oman soolotuotannon orientaalisemmin värittyneissä kappaleissa.

Kuin sivujuonteena äskeiselle, tuli Hämeenniemen teosta kuunnellessa väkisinkin mieleen Jimmy Pagen ja Robert Plantin Unledded-projekti vuodelta 1994. Siinä Page & Plant esittivät osin intialaisten muusikkojen kanssa vanhoja Zeppelin-klassikkoja varsin hyvällä maulla toteutetun orientaalisen marinadin läpi käytettyinä.

Koska intialaisen musiikin tuntemukseni on yhtä huonoa ja pinnallista kuin suurimmalla osalla läntisen pallonpuoliskon lajitovereistanikin, toivat monet Sade ja punainen maa -teoksen intialaiselementit mieleen esim. fuusiolegenda John McLaughlinin Shakti ja Mahavisnu Orchestra -yhtyeiden tuotannon, mutta Hämeenniemen tapa käyttää sinfoniaorkesteria oli kuitenkin sikälikin länsimaista taidemusiikkitraditiota edustavaa, että orkesteria ei alistettu latteaksi sointimattosyntikaksi, vaan kaikilla soitinryhmillä oli pienistä kommenteista kasvavan suurmuodon kehittymisen kannalta aktiivista sanottavaa.

Varsinkin laulusarjan loppupuolella oli orkesterille kirjoitettu välillä hieman rock-henkistäkin riffittelyä, mutta tuotakaan elementtiä Hämeenniemi ei alleviivannut – josko teosta tehdessään sellaista edes ajatteli.

Henkisesti Eero Hämeenniemen nyt kantaesitetty teos ei ole välttämättä kovinkaan kaukana tässäkin blogissa viime keväänä arvioidun Kimmo Hakolan kitarakonserton kanssa; elämmekö länsimaisessa kulttuurissamme jälleen orientalismista vitaliteettiaan etsivää aikakautta? Niinhän tapahtui 1900-luvun alkupuoliskolla, etenkin Ranskassa.

Tällä kertaa odotan mielenkiinnolla sitä, mikä on musiikkimaailman virallisten valvojien reaktio Hämeenniemen laulusarjaan. Veikkaisin, että osa tyrmää täysin, ja osa hymistelee jotain jostakin etsimisestä, henkisyyden kaipuusta, modernismin kuolemasta – Arvo Pärtistä.

9 kommenttia artikkeliin ”Sade ja punainen maa

  1. Itse iloitsin eilisestä konsertista, myös radiosta kuunneltuna, täysin rinnoin ja nautin kuinka hyvin eri musiikkityylit sulautuivat luontevasti toisiinsa. Olen itse pelkkä musiikin ystävä enkä pysty arvioimaan musiikkia analyyttisesti, joten kiitokset kirjoituksestasi ja jos tällaista musiikkia jotkut ”paremmin ymmärtävät” lähtevät tuomitsemaan niin täältä maan pinalta se ainakin kuulostaisi kohtuuttomalta saivartelulta.

  2. Olen itse pelkkä musiikin ystävä enkä pysty arvioimaan musiikkia analyyttisesti

    Ilman musiikin ystäviä olisi aktiivinen musiikkielämä kuollut jo ajat sitten! Usein omasta mielestään ”ei-analyyttisesti” musiikkiin suhtautuvat ihmiset tajuavat kuulemastaan loppujen lopuksi oman intuitionsa turvin paljon enemmän kuin länsimaisen järkeistämispropagandan läpikäyneet ”asiantuntijat”.

    Oli muuten kiva saada ensimmäinen kommentti joltakin ”ei-tutultakin” – kiitos, Marko!

  3. Kiitos työaikojeni, en ikinä kuule mitään, edes Ylen ykköseltä. On se niin harmi. Mielenkiintoinen arvio, vallankin tuo, että sanot teosta viihdyttäväksi ja rauhoittavaksi. Ikinä en ole kokenut rauhoittuvani tämäntyyppisen musiikin ”lumoissa”. Alkoi kiinnostaa oikein todella.

  4. Kiitos työaikojeni, en ikinä kuule mitään, edes Ylen ykköseltä.

    YLEn ykkönen on sikälikin mainio kanava, että sen ohjelmistosta annetaan etukäteen riittävän tarkkoja tietoja, ja mikäli on erityisen kiinnostunut jostakin alueesta – musiikki, tiede, politiikka jne – voi kunkin alueen ohjelmaesittelyjä tilata RSS-syötteinä RSS-lukijaansa.

    Jos sitten sattuisikin niin, että jokin kiinnostava ohjelma tulee sellaisena aikana, että sitä ei ole mahdollista kuunnella, niin yksi hyvä mahdollisuus on – muistelen Krisu, että sinulla on Mac – ladata ilmainen äänitysohjelma Audiocorder; liität radion tietokoneen äänen sisäänmenokytkentään, ohjelmoit Audiocorderin aloittamaan äänityksen haluttuna aikana (kuten myös lopettamaan sen), ja jätät sekä radion, että tietsikan, päälle.

    Jostain muuten luin joskus, että YLEn radio-ohjelmien äänittäminen ei ole ihan 100% ”laillista”, mutta mitenkäs sitten TV-puolella videot ja tallentavat digiboxit – nehän ovat ihan ”laillisia”, enkä ole kuullut YLEn(kään) kieltäneen tallentamasta TV-ohjelmia omaan käyttöön.

    Jos TV-ohjelman tallentaminen omaan käyttöön on laillista ja radio-ohjelman ei, en todellakaan tajua ko. asian logiikkaa…

  5. Jostain muuten luin joskus, että YLEn radio-ohjelmien äänittäminen ei ole ihan 100% “laillista”

    Löysinkin asiasta käymäni sähköpostivaihdon YLEn kanssa:

    Hei,

    Ylellä on oikeudet tarjota vain suoran streamin kuuntelua ei tallentamista.

    Terveisin
    Seija Aunila

    ********@*********

    04.01.2008 16:07
    Please respond to
    ********@*********
    To
    **********@******
    cc
    Subject
    [Palaute] Nettiradiosta tallentaminen omaan käyttöön

    Petri Sainio sent a message using the contact form at
    http://areena.yle.fi/*******.

    Hei!

    Olenkohan ymmärtänyt oikein, että YLEn nettiradiokanavien ohjelmia ei
    voi äänittää nettiradioiden äänittämiseen tarkoitetuilla ohjelmilla
    (esim. Radio Recorder) ? Joskus olisi tarvetta äänittää joku
    kiinnostava ohjelma myöhempää kuuntelua varten ajankäytöllisistä
    syistä, ja tämähän toki onnistuu radion liittämisellä
    tietokoneeseen, mutta suoraan nettiradiosta toimi kävisi tietysti
    kätevämmin.

    Varmuuden vuoksi korostaisin, että kaikki vähäiset
    radioäänittämiseni tulevat omaan, yksityiseen kuunteluuni.

    Ystävällisin terveisin,
    Petri Sainio

  6. Kiitos YLEn Areenan, saan nyt kuullakseni konsertin alkuosankin – siis sen, jossa illan intialaiset vieraat esittävät eteläintialaista karnaattista musiikkia.

    Se vähä mitä em. musiikista ”tiedän”, on se, että kyseessä on hyvin pitkälle kehittynyt musiikkikulttuuri – intialainen klassinen musiikki – ja tuo musiikki vaatii samanlaista paneutumista ja omistautumista asialle kuin tämä meidän länsimainenkin taidemusiikkimme, mutta minulle kuuntelijana tuottaa ongelmia se, että minulle tämä musiikki on lähinnä eksoottista viihdykettä, joka jossain mielentilassa voi olla hyvinkin antoisaa, mutta kääntyy melko nopeasti pitkästyttäväksi kuunneltavaksi, mutta myönnän täysin avoimesti nuo tuntemukset täysin subjektiivisiksi kokemuksiksi, ja vielä erityisesti haluan korostaa, että kokemukseni johtuu varmasti siitä, että minulla ei ole työkaluja intialaisen klassisen musiikin arvioimiseen. Muusikoiden taitavuuden havaitsee kuurokin – nämä intialaiset muusikot ovat suvereenisti sisällä taiteessaan – mutta minulla ei ole keinoja arvioida tätä musiikkia millään älyllisillä parametreillä; olen kuullut, että intialaisen mestarimuusikon kuuluu hallita 72 erilaista ragaa (länsimaissa puhuttaisiin kai ”asteikoista”), ja näiden ragojen käyttö ja sitä kautta symboliikka/merkitys lienee tärkeä ilmaisullinen asia, mutta…???…

    No; ehkä vastaavasti länsimaiseen musiikkiin perehtymättömälle intialaiselle kuulijalle joku Beethovenin sinfonia, Bachin passio tai Wagnerin ooppera on yhtä hahmottamaton jättiläisvuori – ainakin yritän lohduttaa itseäni tuolla ajatuksella…

  7. Ihan vaan yleiseksi tiedoksi; huomasin juuri, että tässä jutussa käsiteltyä konserttia ei enää YLEn sivuilta löydy, joten antamani linkki ei ole enää pätevä.

    Areenasta kannattaa toki kuunnella muita kuultavissa olevia konsertteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.