Vieraat lajit köyhdyttävät luontoa – HS.fi – Pääkirjoitus
Onko maamme suurin päivälehti linja-/valtataisteluiden kourissa; Hesariahan on yleensä pidetty varsin maahanmuuttajapositiivisena mediana, mutta ylläolevasta linkistä aukeavan pääkirjoituksen (su 03/08/2008) perusteella voi aistia melko voimakastakin muutosta lehden kannanotoissa.
Muutenkin Helsingin Sanomissa on viimeaikoina ollut varsin ristiriitaisia kirjoituksia; Hesarin virallisena linjanahan on ollut lähes fundamentalistinen usko IHMISEN aiheuttamaan ilmastonmuutokseen, mistä viimeisimmän Kuukausiliitteen (Elokuu 2008) juttu otsikolla ”Tehtävä Pohjoisessa” on jälleen hyvä esimerkki – alaotsikon mukaan ”Kirjailija Risto Isomäki matkusti Grönlantiin pysäyttääkseen ilmastonmuutoksen ja pelastaakseen maailman” – mutta mitä vaatii Hesarin urheilutoimittaja Arno Seiro ”Yläkulma”-kolumnissaan sunnuntaina 03/08; ”Ralli tarvitsee lisää suosiota maailmalla”!!
Toimittaja Seiro tuntuu tuntevan aitoa huolta siitä, että ralliautoilun MM-sarjassa on liikaa suomalaisia kuljettajia, ja tämän seurauksena lajin kansainvälinen arvostus kärsii, ja ratkaisuksi Seiro ehdottaa mm. rallimaailman panostamista internetiin; ”Mitä nopeampaan ja monipuolisempaan palveluun internet pystyy, sitä enemmän se alkaa kiinnostaa ihmisiä”.
Varmaankin asia on kuten Arno Seiro sanoo, mutta eikös yksityisautoilun pitänyt olla se suurin IHMISEN aiheuttaman ilmastonmuutoksen syy, ja ralliautoilun kaikista turhinta energian tuhlaamista ja luonnon saastuttamista?
Ilmeisesti Hesarissa ollaan muutenkin huolissaan metsässä tapahtuvan ylinopeuskaahailun tulevaisuudennäkymistä, sillä lauantaina 02/08 pääsevät urheilusivuilla ääneen vanhat rallisotaratsut Pentti Airikkala ja Simo Lampinen kantaen huolta mm. siitä, että ”meno olisi näyttävämpää, kun ne (=ralliautot) menisivät nykyisiä nelivetoisia enemmän poikittain”, ja ”takavetoisuuden lisäksi renkaissa pitäisi olla huonompi pito kuin nyt”. Nämä pojat kaipaavat myös lisää näyttävyyttä hurjastelumittelöihin; ”Moottorin ohjausyksiköllä saataisiin pakoputkesta tulemaan liekkejä aina kun nostaa jalan kaasulta ja samalla moottorin pitäisi paukahdella”, ja toiveet jatkuvat ”takalokasuojien sisäpuolelle pitäisi saada titaanilevyt, jolloin niihin iskevät kivet löisivät selvästi näkyvää kipinää kirkkaassa päivänvalossakin”.
Eivätkös nuo asiat lisäisi polttoaineen kulutusta?
Eikös yksi ”järkevä” peruste ralliautoilulle ole ollut sen ”hyöty” siviiliautojen kehittämiselle? Jos noin onkin, ei se herroja Airikkala ja Lampinen tunnu häiritsevän; ”Ei Fordin Focustakaan tai Citroenin C4:kään saa nelivetoisena” toteavat pojat toimittaja Arno Seiron kommenttiin ”moni ajattelee, että takavetoisiin siirtyminen olisi autonvalmistajille hankalaa, koska takavetoisia ei juuri enää valmisteta”.
Onko Hesari siitymässä avoimen maahanmuuttajakielteisiin kantoihin, onko usko IHMISEN aiheuttamaan ilmastonmuutokseen koetuksella, kaivataanko lehden urheilutoimituksessa nostalgisesti ”vanhoihin, hyviin” aikoihin, jolloin herrasmiehet ajoivat näyttävästi kilpaa hohdokkailla ajokeillaan ilman kaikenlaisten ilmastonmuutosten ja muiden ”viherpiperryshörhelöintien” aiheuttamaa maailmantuskaa?
Aatos Erkko ei ole pitkään aikaan esiintynyt julkisuudessa, eikä hänestä ole ollut uutisia – mitä on tapahtumassa?
Tekstissä näkyvät hymiöt eivät sitten ole itseni laittamia; ovat ilmaantuneet itsestään.
Sinulla on WordPressin asetuksissa rasti sellaisessa kohdassa, joka käskee näyttämään tietyt merkkiyhdistelmät kuvina. Tässä tapauksessa peräkkäiset kahdeksikko ja oikeanpuoleinen sulku tulkitaan hymiöksi ja korvataan kuvalla. Minun WP:ssäni asetus on kohdassa Asetukset-Kirjoittaminen-Muotoilu.
Minusta kilpa-autoiluun pitää saada lisää onnettomuuksia ja vaaraa myös yleisölle. Ehkä autoihin voisi asentaa negatiivisia nopeudenrajoittimia ja ratojen ympäriltä voisi poistaa suojavyöhykkeet.
Kiitos neuvosta; asia ilmeisesti korjaantunut!